san

Eilinen meni Santa Cruzissa: ensin satamassa laivalippua hankkimassa ja sitten ystävää tapaamassa Plaza de Españalla.
Lähtiessä Orotavassa hieman sateli ja oli pilvistä, mutta Santassa sää kirkastui ja lämpeni.

Laivalipun ja hytin olemme nyt oppineet tilaamaan hyvissä ajoin, koska viime kesänä jäimme kuukaudeksi Andaluciaan odottelemaan. Autopaikan saaminen laivalla ja lipun hinta riippuu virkailijasta. Automme on 8 cm yli mitan, joka nostaa hintaa. Isommille autoille on ilmeisesti omat kiintiönsä laivassa. Nyt taas pääsimme kategoriaan viisi metriä, vaikka nuo muutamat sentit menee yli. Laivassa tuo senttimäärä ei merkitse mitään, ja nyt sattui ymmärtäväinen virkailija.

Laivalippu on siis paluu Huelva-Tenerife, elokuun alussa. Niinpä minun pitää taas lähteä täältä voidakseni palata! Mutta pidän laivamatkoista.

Tapasin ystävätärtä kahden kuukauden tauon jälkeen, kerroimme kaikki kuulumiset, espanjaksi tietysti. Kielitaitoni ei varmaankaan olisi kehittynyt tähän malliin ilman tätä paikallista sydänystävää. ¡Gracias amiga mía!

santa

Pari päivää sitten oli vuorossa kaupunkipäivä Santa Cruzissa. Menimme Titsalla, sillä parkkipaikkaongelman takia on helpompaa käyttää guaguaa, linja-autoa.
Kuvasimme pääkaupunkimme pilvenpiirtäjiä, kiertelimme kolme isoa kauppakeskusta: El Corte Ingles, Meridiano ja Carrefour. Lounastimme yhdessä niistä, annokset olivat kauniita ja hyviä.
Paluumatkalla ajelimme Tranvíalla La Lagunaan ja sieltä Titsalla 101 pikkuteitä kierrellen kaikkien kylien läpi takaisin Orotavaan.

Tilapäivitys

Eilinen kului mukavassa seurassa Santa Cruzissa. Vietin päivän hyvien kanarioystävieni kanssa ja pari maininnan arvoista uutta paikkaa tuli tietooni.

Aluksi meillä oli tarkoitus mennä katsomaan erästä kiinnostavaa täkäläisten taiteilijoiden näyttelyä, mutta se oli yllättäen kiinni. Miksi? No siksi, kun ensi maanantaina on festividad, arkipyhä, Asunción de Nuestra Señora Maria nimeltään. Tämmöisessä arkipyhätapauksessa täällä otetaan käyttöön “puente” eli “siltailmiö” (oma käännökseni), eli pidetään vielä yksi vapaapäivä lisää, nyt siis lauantai.

Kävimme sitten naisten kirjakaupassa, Librería de Mujeres, siellä oli tietysti vain naiskirjailijoiden teoksia ja myös käsityöläistuotteita. Mielenkiintoinen paikka, kannattaa poiketa. Osoite on Calle Sabino Berthelot 42.

Lounaalla kävimme tyypillisessä kanarioravintolassa, tosi hyvä paikka oli! Suosittelen ehdottomasti tutustumaan: Casa de Comidas El Puntero, Calle San Clemente 5. Hyvää ruokaa, paikallisten suosima, edullinen. Söin ensimmäistä kertaa camarones, niitä pienenpieniä katkarapuja, jotka näyttävät, ettei niissä olisi mitään syötävää, mutta kyllä vain, makoisa pyrstö oli. Pääruuaksi söimme caballaa mojo-kastikkeella ja kanarianperunoilla, maukasta oli. Käykääpäs maistamassa Santa Cruzin reissulla.

P.S. Sanakirjasta: hacer puente = pitää välipäivä vapaata

auditorio

Santa Cruzin auditorio (Auditorio de Tenerife) on komea iltavalaistuksessaan ja arkkitehtuuriltaan omaperäinen. Kannattaisi käydä siellä useamminkin; tämä oli ehkä kolmas vierailuni siellä. Näimme eilen Jesucristo Superstar -rock-oopperan, jota on nyt esitetty noin viikon ajan joulun välipäivinä. Hyvä esitys, taidokkaita laulajia ja näyttävä esillepano, vaikka itse tarina ei minua kovin sykähdytäkään.

SantaCruz

Aurinkoinen ja lämmin päivä oli Santa Cruzissa tänään. Kävimme hoitamassa muutamia asioita ja käveleskelimme puistoissa. Pitäisi joskus tutustua tarkemmin tähän saaren pääkaupunkiin, vielä ei ole viidessä vuodessa ehtinyt 🙂 . Ongelmana vaan tahtoo olla se, että Santaan tulisi lähteä jo aikaisin aamulla: siesta sulkee lähes kaikki liikkeet ja toimistot iltapäivällä yhden jälkeen. Usein on käynyt niin, että ehtii kaupunkiin vasta puolenpäivän tietämissä, ja silloin onkin jo kiire.

Satamaan

Tilapäivitys

Adiós Puerto! Taas matkalle! Auringonlaskun aikaan lähdimme ajelemaan Santa Cruzin satamaan. Aamulla laivaan ja merimatka alkaa kohti Huelvaa.

Ajelulla

tour

Tänään ajelimme La Lagunan kautta Santa Cruziin ja takaisin Puerto de la Cruziin. Päivä siinä kului mukavasti. Kuviin jäi värejä näkymistä matkan varrelta.

Santassa

Santa

Santa Cruzissa oli tänään karnevaalimeininkiä kaduilla; jokohan harjoittelivat kevättä varten?
Auditorio de Tenerifessä esiintyivät pietarilaiset balettitanssijat, se oli kaunista katsella, mutta kuvata ei tietenkään saanut. Kuluvalla viikolla vietetään Teneriffalla Venäjä -viikkoa ja baletti oli yksi viikon tapahtumista.

Hoy por la tarde vimos un grupo de carnaval bailando en Santa Cruz.
¿ Entrenaron para primavera?
En el auditorio de Tenerife se presentaron los bailarínes rusos. Empezaron la semana ruso en Tenerife.

Carrefour

Tilapäivitys

Eilen piipahdimme Santa Cruzissa ja siellä Carrefourissa.  – Kävin ensimmäistä kertaa tässä tavaratalossa, vaikka olen asunut Teneriffalla jo kohta neljä vuotta. Yläkerrassa söimme edullisen ja maukkaan buffet -ateria Don Comelónissa. Olen kuullut sitä kehuttavan, eikä syyttä.

Santa Cruz

Eilisen Santa Cruzin reissun näkymiä: matkustusta tranvíalla La Lagunasta Santaan, käveleskelyä yhdellä puiden varjostamasta kävelykadusta, Plaza de Españaa ja viimeisessä kuvassa interiööriä Intercambiadorilla – Santan linja-autosemalla (jossa noin vuosi sitten romahti sisäkatto alas; ilmeisesti sitä ei koskaan uusitakaan).